Så ser du, men så ser inte jag.

Många runt om i världen lider av en typ av ätstörning. Det är inte bara tjejer utan även killar som får/har sjukdomen.
Nu sjunker ätstörningarna i alla dess former allt lägre och lägre ner i åldrarna.
Det vi måste göra är att försöka hindra det på något vis!? Men frågan är hur?

Jag tror att vi alla måste vara "vaksamma" på personerna i vår omgivning, mår de bra?
Hur har barnen det i skolan?
Förekommer det mobbning, och då inte bara i skolan utan även på fritid, jobb etc?

Sen så funderar jag på alla skönhets ideal som är i dagens samhälle!?
Ju mindre man är desto snyggare, attraktivare och hetare är man!? Vart tog den välmående kroppen med former vägen!!?

Jag såg här omdagen ett "modell program" där flera tjejer tävlade om att bli modeller.
De flesta tjejerna var trådsmala, med nästan inga former alls. Men så var det en tjej som ABSOLUT INTE var stor på något vis.
Hon hade bröst och andra former. (och då menar jag inte höftben eller liknande)
Den tjejen som i mina ögon var jätte fin och som inte såg sjuk ut, Hon fick höra att hon var tvungen att tänka på vad hon stoppade i sig, och att hon var tvungen att bli "fastare" i kroppen. Hur sjukt är då inte det??
Hur kan man motivera en tjej som redan är smal och fin att gå ner i vikt!?? Det är för mig helt oförståligt!??
VÄRLDEN VAKNA!


För information om ätstörningar eller hur man kan gå tillväga om man tror att någon kanske lider av just ätstörningar.

Gå då in på denna sida:
http://www.abkontakt.se/

Riksföreningen Anorexi/Bulimi-Kontakt (ABK)

Riksföreningen Anorexi/Bulimi-Kontakt är en ideell förening med syfte att sprida information och genomföra aktiviteter för att:

  • stödja personer med ätstörningar och deras anhöriga
  • arbeta förebyggande inom området
  • påverka för bättre vård


 

TA HAND OM DIG SJÄLV!   TA HAND OM ANDRA!   TA HAND OM VARANDRA!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Min dotter lever nästan bara på sallad!! Hon ser inte själv att hon är på tok för smal. Vad gör man för att hjälpa??

2009-04-08 @ 13:47:03
Postat av: linnea

en gammal kompis till mig tog sitt liv pga av anorexi. hon var en jättevacker, fin och underbar människa, synd bara att hon aldrig insåg det själv... :(

håller med dig om att man måste vakna och ta tag i den här typen av problem innan det är försent! då hade detta aldrig behövt hända.



R.i.p. LM <3 !

2009-05-12 @ 21:05:39
URL: http://thisshouldbemylife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0