God morgon!!


Svartsjuk?

Svartsjuka är ett återkommande hett ämne.
Jag tror att många försöker intala sig själva och andra att de inte är svartsjuka.
Men jag tror att alla människor är svartsjuka någon gång, mer eller mindre.
När jag säger att alla är svartsjuka så menar jag inte sån svartsjuka som leder till att man snokar i sin partners telefon eller har sten koll på allt han/hon gör osv.
Kanske en sån gång när man blir lite "sotis" om någon annan tjej/kille skulle visa extra mycket intresse för sin partner ute på krogen. Då man kanske ger sin partner en kyss bara för att den personen som visar intresse ska se det. Sånt tycker jag bara kan vara gulligt, men då oxå om det stannar på den nivån.

Vad är det som gör att en person kan bli så svartsjuk så att den tex läser sin partners sms/mail, ringer för att kolla vart parnern är, vilka som är med på festen, om han/hon har träffat eller tom kanske bara sett sitt ex nyligen?
Blir sur om partnern hälsar på någon av det motsatta könet osv?
Vad är det som gör att en person kan bli så?
Självklart så kanske man är tillsammans med någon som har varit otrogen, ljugit mycket eller liknande som sätter spår och som gör att man blir svartsjuk eller fundersam, men många ggr så behöver inget av detta ha hänt, utan jag tror det har med ren osäkerhet hos sig själv att göra.
Jag har många ggr hört från vänner att de är svartsjuka pga att deras föra pojkvän/flickvän varit otrogen och elak.
Men varför ska man låte sitt "X" gå ut över sin nuvarande partner? Det är väl inte speciellt snäll och ärligt i mot den?
Igentligen så dömmer man juh i såntfall sin partner innan brottet har begåtts.. om de ens kommer ske!?

Livet är för kort för att gå runt och vara svartsjuk och oroa sig över saker som man inte behöver oroa sig för egentligen. Skulle någonting komma upp som gör att man får "skäll till att vara svartsjuk" tycker jag att man får ta tag i det den dag det kommer och istället njuta av det unika oh underbara liv man lever!!!
Lev livet!!


"Svartsjuka är en komplex reaktion som många gånger bär med sig en känsla av hot och som ofta inte står i proportion till situationens innehåll. "
(Läs om ämnet på: http://www.relationslabbet.se/svartsjuka )


Ny vecka!!

Nya möjligheter!!
En kort vecka, så inte långt till nästa helg igen! :)
Vad som händer denna vecka återstår att se!! :)
Ha en bra dag!!


Våldtagen på sin möhippa...

Hon hade sin möhippa, under natten på en efterfest blev hon våldtagen....
Tjejen vågade inte berätta vad som hänt, hon hade varit full och trodde inte att någon skulle tro henne, men efter ett tag gick hon och anmälde händelsen...och Polisen TRODDE henne, hon fick rättvisa!
Läs hela artikel på aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5160489.ab

Tyvärr så är det ofta så att tjejer som blitivt utsatta för våldtäkt inte talar om det för någon eller anmäler det till polisen, just pga att de inte tror att de ska bli trodda.
MEN anmäl, våga stå på dig!! Tjejen i artikeln beviser att man kan bli trodd på, att den som blivit utsatt får rättvisa!!!

Våga stå på er om ni blivit utsatta, och känner du någon som blivit utsatt hjälp den att våga tala om vad som hänt, hjälp den som blivit utsatt att bli hörd!!!


Nu är det helgen!:)


Dagens citat!

Om flickor vore blommor, vore det bra konstigt. Vilket fniss och flams det skulle bli i rabatterna.
~Tage Danielsson~


Saker och ting förändras.

Liv kan förändras, och allting kan ske väldigt fort!
Ett liv kan slockna. Man kan mista en familjemedlem eller en vän

Av olika anledningar slocknar liv, det kan vara att personen har valt det själv, eller pga  en sjukdom eller en olycka.
Om ett liv slocknar kan man inte lägga skulden på sig själv, man kan inte tänka "tänk om" eller "om jag bara gjort så" osv.

Väljer en person att ta sitt liv är det vid sådana tillfällen väldigt lätt att lägga skulden på sig själv, ibland lägger man tom skulden på någon annan. GÖR INTE DET!
Personen har tagit ett beslut, det är INTE du som har tagit beslutet åt honom/henne, du har inte heller tvingat personen till det. Beslutet kan endast den enskilda människan ta!!!

En vän till mig försvann för några år sedan, och jag har tänkt så många gånger "tänk om jag hade ringt den kvällen", "jag viste juh att hon mådde dåligt, varför gjorde jag inget?".
Men nu har det gått några år, och tankarna har varit många.
Jag pratade ofta med henne och hon viste att hon alltid hade mig vid sin sida oavsett vad det gällde. Jag vet att jag gjorde något för henne!
Jag tror även att det inte hade gjort någon skillnad om jag ringt den kvällen, hon hade bestämt sig, och när man har kommit så långt i sitt tänkande så finns det bara ett alternativ kvar.
Jag lägger ingen skuld på mig själv längre, jag är tacksam för alla minnen jag har med henne, och tänker på henne varje dag!

Mister du en vän, lägg inte skulden på dig själv även om det i början kan vara svårt.
Var tacksam för det ni haft tillsammans, och glöm inte bort henne/honom under åren som går!!

Glöm inte heller bort dina vänner och familj runt omkring dig, gör allt du kan för att hjälpa dom, finnas där för dom.
Ett liv kan trots allt förändras väldigt fort!



God morgon!



Ta hand om dig. Var rädd om dina nära!
Ha en underbar dag!

Dagens citat.

"It doesn't take a genius to realize it's insane to continue doing the same thing and expect different results."

Nej tack, jag är nykter i kväll.

Är du med barn?
Har det hänt något?
Va törr du är som inte dricker.
Det är juh inge roligt om du ska vara nykter!

Dessa är nog bland de vanligaste jag får höra när jag väljer att vara nykter. varför är det så?
Det är juh inte så att jag är nykterist eller planerar att bli det, men då och då vill jag bara inte dricka alkohol.
Jag kan faktiskt ha roligt fast jag inte dricker, ska det vara så svårt!?
Tycker folk inte att jag duger när jag är nykter, känns det nästan som om det kan kvitta!
Varför accepterar folk inte andra människors val? Det är juh vanligare att folk hetsar en till att dricka på fest, än ett "heja på" om man väljer att vara nykter.
Jag tycker det är strongt av människor att de kan stå i mot grupp trycket och gå mot strömmen. *Våga vara nykter på fest*

Jag har själv alltid tyckt att det är roligare att festa om man dricker alkohol, men så är det faktiskt inte. Det blir vad man gör det till!

"Alkoholen är mitt självförtroende". Det har jag sagt länge. I vanliga fall kan jag vara ganska blyg och inte rikigt vågar ta för mig, men med alkoholen i kroppen så vågar jag mer. Det är inte rätt!!

På senare tid har jag vid flera tillfällen valt att vara nykter, dels för att jag inte känt för att dricka av olika anledningar, men även för att jag behöver jobba på min självkänsla.
Jag kan ha roligt UTAN alkohol. Jag kan prata med nya människor UTAN alkohol. Folk tycker om mig som jag är, UTAN alkohol!!

Många ändras när de är fulla/alkohol påverkade, visa blir gladare,  och visa lite tuffare och hårdare. Jag tycker det är synd hur folk kan förändras så när de dricker. (Det gör juh även jag själv...alla gör det)

Jag tycker människor som är nyktra är tuffa!! De visar sin riktigtiga sida, inte alkoholens sida.

Ett faktum är att jag med vissa inte gillar hur de blir med alkohol i kroppen.
"I dont like the way you are when you are drunk!"


Ta mig inte för att vara någon "moral kärring" nu, så är det verkligen inte. Jag har aldrig varit nykterist, planerar heller inte att bli. ...i bland vill jag bara vara nykter utan att behöva förklara mig!!

Jag vill även att folk ska få upp ögonen att folk faktiskt kan välja att vara nyktra, det är bara att acceptera!!!

Dagens citat.

"Dance like nobody's watching; love like you've never been hurt. Sing like nobody's listening; live like it's heaven on earth."


Dagens citat.

När vi är oförmögna att finna
ro inom oss själva är det ingen
idé att söka efter det någon annanstans.
~Francois de la Rochefoucauld~

Flicka på vård- hem tog sitt liv

"13-åring rymde från behandlingshem Hade utsatts för upprepat våld av pojkar på vårdhemmet."
Följ hela artikeln på Aftonbladets hemsida.

Det har varit mycket skriverier om bahandlingshem och likande den senaste tiden, vad är det som gör att dessa saker händer om och om igen!?
Vad finns det för kotroller av behandlingshem?
Finns det verkligen rätt hjälp till männsikorna som behöver den, när liknande skriverier återkommer!?

Vem kontrollerar vad som händer på hemmen, och vem ser till att allt går rätt till!?


Dagens citat.

"Livet är en dans på rosor men det är en dans med svåra steg".
Lars Winnerbäck

Onsdag

Nu är vi i mitten av veckan igen!
Dagarna går fort, snart är sommaren här på riktigt!!!

Don’t worry…be happy!! :)

Carpe Diem!!


Ny dag, nya möjligheter!!


Dagens citat

~Den vise talar om vad han ser, Dåren om vad han hört~


God morgon!

Måndag morgon. Jag är väldigt trött idag, och det hade inte gjort något om jag fick ligga kvar i sängen nån timma till! :) men nu är den nya veckan i gång, så det är bara att köra!! :)

Hoppas ni har haft en trevlig helg, och att Valborg var lagomt lugn! :)

RSS 2.0