Hästmarknad och Vanvård

Detta inlägg kommer handla om vanvårdade hästar och en organisation som försöker göra allt för hästens rätt.
Nu kanske många tänker, "varför bara skriva om vanvårdade hästar? Det är massor av olika djur som far illa ute i landet och världen över!?"
Och det vet jag, men nu just idag vill jag skriva om en organisation som jag själv varit medlem i och haft min egna häst i ett stall som varit ett så kallat "akut hem" för vanvårdade hästar.
Ett stall dit hästarna har fått komma och återhämta sig och fått en chans till ett värdigt liv.
Organisationen heter SVENSKA HÄSTARS VÄRN, (SHV).

Svenska Hästars Värn, SHV, är en djurskyddsorganisation.
SHV värnar om den svenska hästens rätt till foder, skötsel, omtanke och stimulans.

Se deras hemsida. http://www.shv.org/

SHV:s hästköp och kostnader för foder, veterinärvård osv. finansieras genom medlemsavgifter och gåvor.
SHV samarbetar i stor utsträckning med myndigheter, såsom polis och kommunernas miljö- och hälsoskyddförvaltningar.
SHV jobbar även en hel del emot hästmarknader som fortfarande existerar. *Ja du läste rätt, det existerar fortfarande gryma hästmarknader i dagens Sverige*
Hästarna far mycket illa av denna hantering. Många är i väldigt dålig kondition, både fysiskt och psykiskt. Närmare hälften av de hästar vi köpt ut kommer från dessa marknader. De har varit i så dålig kondition att de inte ansetts klara en marknadssäsong till. SHV har haft en del framgång här, två hästmarknader har lagts ned efter påtryckningar. *Ställer mig upp och hurrar för det*

Svenska Hästars Värn
Bild och vis text lånad från SHV´s hemsida.

Bli medlem och stötta SHVs kamp för hästens rätt.
Och ser du ett djur fara illa, var inte rädd för att tala om det för polisen eller en organisation.
Du kan ha räddat ett liv!!


Kommentarer
Postat av: Therese

Tack för kommentaren.

SHV är bra, jag har tagit hand om en häst därifrån en gång.

2009-02-12 @ 09:04:06
URL: http://trajsan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0